De nieuwe KTM 1290 SUPER ADVENTURE S

Maak kennis met de geavanceerde evolutie van de KTM ADVENTURE-aanpak: de 2021 KTM 1290 SUPER ADVENTURE S. Met deze nieuwe visie op avontuurlijke topprestaties legt KTM de lat flink hoger op het gebied van rijderergonomie, technologische prestatieverbeteringen en ultramoderne onderdelen.



KTM heeft met de ADVENTURE-modellen met 1000 cm3-blokken in de afgelopen acht jaar al veel opschudding veroorzaakt in de markt voor Adventure-motoren en heeft nu dankbaar gebruikgemaakt van de feedback op deze ontwikkelingen voor de 2021 KTM 1290 SUPER ADVENTURE S, de volgende stap in rijdergericht ontwerp en baanbrekende technologie.

De KTM 1290 SUPER ADVENTURE S vertegenwoordigt de derde generatie 1000+ cm3 KTM ADVENTURE-modellen en is de sportiefste en meest technologisch geavanceerde Adventure-motor die ooit van de productielijn in het Oostenrijkse Mattighofen is gerold. Dit is de ultieme prestatiegerichte Adventure-motor, ontworpen om de voordelen van een veelzijdige en sportieve sporttourer te bieden, zoals goede ergonomie en comfort op elke ondergrond.

KTM_1290_SUPER_ADVENTURE_S_Studio_right.jpg

Opnieuw ontworpen ergonomie
Met het oog op betere rijeigenschappen is het chassis van de KTM 1290 SUPER ADVENTURE S aangepast om de gewichtsverdeling en wendbaarheid te verbeteren. Om een scherpere bochtenervaring te geven, is de stuurkop 15 mm naar achter geschoven en is het voorste deel van de motor verplaatst. Bovendien draagt de langere opengewerkte swingarm bij aan een stabieler gevoel bij acceleratie. Het subframe is aangepast voor een lagere zadelhoogte, zonder daarbij in te leveren op duurzaamheid of gemak.

KTM_1290_SUPER_ADVENTURE_S_Studio_left.jpg

De rijder wordt beschermd door een nieuwe sleutelloos te vullen brandstoftank van 23 liter en bodyplaten die bijdragen aan de wendbaarheid van de motor. Elke centimeter van het plaatwerk is geanalyseerd om de rijervaring niet te hinderen. Het nieuwe zadel heeft twee niveaus en 20 mm afstelruimte, om extra comfort te bieden bij lange ritten. Ook aanpasbaar zijn de stuurschakelaars, het nieuwe TFT-scherm en het windscherm, dat ontwikkeld is met behulp van windtunneltests en dat 55 mm verstelbaar is. De KTM 1290 SUPER ADVENTURE S presteert mede door de lager gelegen zwaartepunten en de verfijnde gewichtsbalans dan ook uitstekend. Deze motor smeekt erom over langere afstanden ontketend te worden.


KTM_1290_SUPER_ADVENTURE_S_Action_(1).jpg

Technologie om prestaties te verbeteren
Tijdens een rit krijgt de rijder ondersteuning van de nieuwe generatie elektronische hulpmiddelen, met een minder ingrijpend niveau traction control in de modussen RAIN, STREET, SPORT, OFFROAD en, optioneel, RALLY. Deze laatste modus is bovendien bijgewerkt. Om met zo min mogelijk gedoe in de beste rijgebieden te komen, is de KTM 1290 SUPER ADVENTURE S voor 2021 uitgerust met een innovatief Adaptive Cruise Control-systeem. Dit op radar gebaseerde systeem is ontwikkeld in samenwerking met Bosch en past automatisch de veilige afstand tot opkomend verkeer aan op basis van vijf niveaus, die zijn af te stellen met de vernieuwde stuurschakelaars.

KTM_1290_SUPER_ADVENTURE_S_Static.jpg

De rijervaring wordt verder verbeterd met het gloednieuwe 7” TFT-scherm, dat is aangesloten op de nieuwe Connectivity Unit voor naadloze koppeling met een smartphone. De grotere dashboardweergave heeft snellere en praktischere menusystemen en fraaie, overzichtelijke infographics om verschillende onderdelen van de motor aan te geven. Onder dit dashboard bevindt zich een opnieuw ontworpen opslagcompartiment met een USB-oplaadpoort. Voor communicatie met het nieuwe beeldscherm is de KTM 1290 SUPER ADVENTURE S voorzien van volledig nieuwe schakelaars aan beide kanten van het stuur. Hiermee wordt een moderne, naadloze gebruikerservaring geboden. Door een nieuwe set knoppen voor snelkoppelingen en favorieten kan de rijder bovendien direct instellingen wijzigen, zonder de aandacht van de weg te halen.

Geavanceerde onderdelen
De gereviseerde en Euro5-erkende V-twin vormt het hart van de KTM 1290 SUPER ADVENTURE S. De indrukwekkende 160 pk en 138 Nm komen nu uit een lichter pakket (-1,6 kg), dankzij een dunnere motorbehuizing en een nieuw oliesysteem. De motor ademt door een vernieuwde tweekoppige uitlaat en schakelt met behulp van een gereviseerd PANKL-versnellingsmechanisme, wat de optionele Quickshifter+ fors verbetert.

Nieuwe zuigers vergroten de betrouwbaarheid en de hele motor wordt beter gekoeld dankzij een nieuw water-/oliesysteem. De twee nieuwe radiateurs werken samen met het vernieuwde plaatwerk om warme lucht weg te voeren van de benen van de rijder. De powerstatus van de motor is compleet met onderhoudsintervallen van 15.000 km en een laag brandstofverbruik.

Verder is de leunhoekafhankelijke Motorcycle Traction Control voorzien van twee afzonderlijke controllers, één voor wielslippen en een andere voor de leunhoek, elk met eigen data en strategieën. De systemen voor bochten-ABS en offroad-ABS maken deel uit van de nieuwe Bosch Motorcycle Stability Control, maar Motor Slip Regulation is optioneel.

De KTM 1290 SUPER ADVENTURE S rijdt pijlsnel over hobbelige paden dankzij een nieuwe generatie WP APEX-schokdempers met Semi-Active Technology. Deze SAT verbetert de demping door middel van nieuwe kleppen, terwijl de 6D-leunhoeksensor direct signalen naar de unit stuurt voor een goed overzicht van rijdergedrag.

Een van de vernieuwde KTM PowerParts die speciaal zijn ontworpen voor de KTM 1290 SUPER ADVENTURE S, is het Suspension Pro-pakket, dat extra demping biedt voor de vork en schokdemper, evenals automatische preload-afstelling en de optie om Anti Dive in of uit te schakelen. Het aanvullende Rally Pack met de RALLY-rijmodus en de relevante MTC-slipaanpassing, alle onderdelen van de Suspension Pro en Rally Packs en Quickshifter+, Motor Slip Regulation, Hill Hold Control en het adaptieve remlicht maken deel uit van het complete Tech Pack.

KTM 1290 SUPER ADVENTURE S - UITGELICHTE MODELKENMERKEN
// Vernieuwde ergonomie -> nieuwe brandstoftank, lager zadel en nieuwe kunststof elementen
// Aangepast plaatwerk -> korter chassis, nieuw subframe en langere swingarm
// Geoptimaliseerde gewichtsverdeling -> meer wendbaarheid en comfort
// Nieuwe generatie elektronica -> innovatieve ACC en vernieuwde bochten-MTC
// Intuïtiever 7” TFT-scherm -> optimale toegankelijkheid
// Herontworpen stuurschakelaars, verbeterde CCU
// Gereviseerde 1301 cm3 LC8-motor -> 160 pk en 138 Nm
// Nieuwe generatie semi-actieve schokdemping
// Vernieuwde optionele technologie -> Suspension Pro, Rally Pack en Tech Pack

Joachim Sauer - KTM Product Manager: “De 2021 KTM 1290 SUPER ADVENTURE S is een sportieve motor, ontworpen voor ongeëvenaard rijplezier op elke ondergrond. Met dit model introduceert KTM de derde generatie grote Travel-Enduro-motoren voor avonturiers die op wegen én paden rijden. Mede op basis van feedback van onze klanten hebben we ons op de echte KTM-manier gericht op verbeteringen in rijgevoel, ergonomie en baanbrekende innovatie, zoals de Adaptive Cruise Control. Om de pracht van onze ACC te snappen, moet je bedenken dat de perfecte plekken om de geweldige prestaties van de KTM 1290 SUPER ADVENTURE S te verkennen soms uren verderop zijn. Met onze ACC zijn de tussenliggende snelwegen een fluitje van een cent, zodat je altijd klaar bent voor het echte avontuur. Deze nieuwe generatie modellen laat je zo ver, snel of inspannend rijden als je wilt, terwijl het grote prestatiepotentieel uit het originele DNA van KTM herkenbaar blijft.”

De nieuwe generatie KTM 1290 SUPER ADVENTURE S is vanaf maart 2021 wereldwijd verkrijgbaar bij KTM-dealers (met uitzondering van Noord-Amerika).

ktm1290-superadventure-s.jpg